ETUSIVU » Group » Antavatko nettisivusi oikean kuvan yrityksestäsi?
  • Antavatko nettisivusi oikean kuvan yrityksestäsi?

    Verkkosivusi edustaa yritystäsi verkossa, mutta jos et pysy ajan tasalla ja tee päivityksiä verkkosivuihisi tarpeeksi usein, saattaa sivusi antaa väärän kuvan yrityksestäsi mahdollisille asiakkaille. Siksi kokosimme listan asioista joita kannattaa välttää ja mihin kannattaa verkkosivuilla satsata enemmän.

    Vanhanaikaisuus

    Koska nettisivujen trendit vaihtuvat nopeasti, on helppo havaita verkkosivusto, jota ei ole päivitetty vuosiin, varsinkin sen muotoilusta ja navigoinnista. Nettisivujen ulkonäkö voi olla päättävä tekijä tuleeko kävijä asiakkaaksesi vai päättääkö hän tehdä ostoksensa muualla. Jos verkkosivut ovat vanhainaikaiset, kävijä saattaa luulla, että yrityksesi ei enää ole toiminnassa tai että tuotteesi ja palvelusi ovat yhtä vanhanaikaisia kuin verkkosivusi.

    Käytettävyys on toinen huomioon otettava asia. Ihmiset turhautuvat helposti ja nopeasti, mikäli he eivät löydä verkkosivuiltasi etsimään tietoa ja etsivät sitä mieluummin kilpailijan sivuilta kuin lähettäisivät sinulle sähköpostia tai soittaisivat tätä kysyäkseen. Varmista, että navigointi on yksinkertaista ja linkit johtavat sinne, minne pitääkin ja että yhteystiedot ovat helposti löydettävissä. Asiakkaat haluavat löytää etsimänsä mahdollisimman harvalla klikkauksella. Mikäli onnistut tarjoamaan tämän heille, heillä on heti positiivinen kuva yrityksestäsi.

    Nykyään suurin osa ihmisistä käyttää mobiililaitteita, joten verkkosivustosi on pystyttävä mukautumaan kaikenkokoisille ruuduille. Jos verkkosivusi ei toimi puhelimella, menee sinulta paljon myyntejä ohi suun. Varmista siis, että verkkosivusi ovat nykyaikaiset myös tällä tavoin.

    Arviot

    Tuote arvostelut ja asiakassuositukset voivat tuoda enemmän asiakkaita yrityksellesi, sillä asiakkaat, joilla ei ole aikaisempaa kokemusta yrityksestäsi, eivätkä tunne ketään, kuka olisi käyttänyt yritystäsi, luottavat muiden asiakkaiden suosituksiin ja arvioihin enemmän, kuin sinun markkinointimateriaaliisi. Tutkimuksen mukaan 61% nettikauppa-asiakkaista lukee arvosteluja ennen ostopäätöksen tekoa. Jos siis myyt tuotteita tai palveluita, kannattaa kenties pyytä nykyisiä asiakkaita tarjoamaan arvosteluita ja suosituksia, jotka voit jakaa sivuillasi.

    Tarjoa asiakkaillesi hyödyllistä sisältöä

    Mitä enemmän ja mitä paremmin voit palvella asiakkaitasi, sitä parempi kuva heille jää yrityksestäsi. Koita siis tarjota sivuillasi asiakkaille hyödyllistä sisältöä. Tämä tietenkin riippuu alastasi, mutta voit tarjota heille esimerkiksi reseptejä ja oppaita miten tuotteesi kootaan tai miten sitä käytetään, voit tarjota vinkkejä miten voit hyödyntää tyhjiä tuotepakkauksia tai vastaavaa. Voit kertoa alasi trendeistä tai jakaa asiakkaitten tarinoita. Voit jakaa tietoa kirjoittaen blogeja tai lataamalla sivuille kuvia, videoita, podcasteja, kuvaesityksiä tai mitä vain.

    Käytä runsaasti kuvia

    Kuvat voivat vaikuttaa ihmisiin suuresti. Tarjoa yleisöllesi paljon kuvia ja videoita tuotteistasi. Näytä tuotteesi kaikki värivaihtoehdot, monista eri kulmista ja miltä se näyttää, kun se on käytössä. Kuvien tarkoitus on antaa asiakkaalle käsitys siitä, minkä kokoinen tuote on, mitä materiaaleja ja millaiset värit todella ovat. Hyvät kuvat helpottavat asiakkaan päätöksen tekoa.

    Houkutteleva Brändi

    Asiakkaat pitävät yrityksistä jotka vaikuttavat ‘ymmärtävän heitä’ ja pystyvän tarjoamaan heille juuri sitä, mitä he etsivät. On siis erityisen tärkeää, että tiedät brändisi ja kohderyhmäsi ja tämän tulisi myös näkyä verkkosivuillasi. Tietenkin verkkosivut, jotka ovat osoitettu teini-ikäisille pojille, on eri näköinen, kuin odottaville äideille suunnattu sivusto. Pidä tämä siis mielessä kun rakennat tai päivität verkkosivujasi.

    Luotettavuus

    Jos sinulla on verkkokauppa, varmista, että olet tehnyt kaikki tarvittavat toimenpiteet, että asiakkaasi henkilötiedot pysyvät salattuna. Verkosta ostavat ihmiset pelkäävät aina verkkopetoksia ja he haluavat tietää että heidän tietonsa pysyy salassa. Hanki siis SSL sertifikaatti ja tarvittaessa muita luottamusmerkkejä ja ohjelmia sivuillesi varmistaaksesi asiakkaittesi turvallisuuden. Symantec, Norton, McAffee ja TRUSTe ovat merkkejä, joita saatat käyttää ja jotka osoittavat asiakkaalle, että otat heidän turvallisuutensa vakavasti.