Markkinointi virheet ja kuinka välttää niitä

Markkinointi on erittäin tarkkaa työtä. Sillä vaikutetaan kuluttajan päätökseen ostaa tuote tai palvelu. Huono markkinointi ei vie yritystä eteenpäin, vaan voi saada sen ääritilanteessa jopa todelliseen konkurssiin. Hyvä markkinointi sen sijaan johtaa hyviin tuloksiin, yrityksen nousuun ja myynnin kasvuun. Nykyään markkinointi on hyvin eri tavalla kaikkien nähtävillä kuin koskaan aikaisemmin. Elämme sosiaalisen median aikakautta, joka on myös todella hyvä markkinointipaikka.

Suurin osa markkinoinnista keskittyy tänä päivänä internettiin ja erityisesti sosiaaliseen mediaan. Vaikka tämä olisi itse yrittäjälle vieras maailma, sitä kannattaa ehdottomasti käyttää ja markkinointiin voi palkata avuksi ulkopuolisen markkinointi asiantuntijan. Se miten markkinoinnin hoitaa vaikuttaa suoraan siihen kuinka paljon hyötyä siitä loppuen lopuksi on. Ja kukaan ei halua käyttää markkinointiin enempää rahaa kuin mitä se myös tuo takaisin yritykselle.

Tärkeää markkinoinnissa on tietää, minkälainen markkinointi toimii yrityksen tuotteelle tai palvelulle parhaiten. Vaikka sosiaalista mediaa olisikin helppo päivittää, tuoko se kuitenkaan tarpeeksi asiakkaita yritykselle. Markkinointi on jatkuvaa analysointia, missä kannattaa selvittää miten asiakkaat löytävät yrityksen ja mistä he ovat sen löytäneet. Ihan hakuammuntana ei markkinointia kannata lähteä tekemään, vaan selvittää ensin perusteellisesti mistä oma asiakaskunta yrityksen parhaiten löytää.

Uuden yrityksen kannattaa tietysti kokeilla vähän kaikkea. Uusi tuote tai palvelu kannattaa tuoda mahdollisimman näkyväksi kaikissa mahdollisissa markkinoinnin kanavissa. Samalla on hyvä kerätä tietoa, mistä asiakkaat yrityksen löysivät ja näiden tietojen pohjalta voi suunnitella tulevia markkinointikampanjoita. Vanhan yrityksen on helpompi markkinoida, sillä asiakaskunta on jo melko selvä ja tiedossa on toimivat kanavat.

Virheet markkinoinnissa sosiaalisessa mediassa

Loppuen lopuksi sillä, kuinka monta tykkääjää tai seuraajaa yrityksen some tileillä on ei ole paljoakaan merkitystä. Vaikka yrityksellä olisi tuhansia tykkääjiä, se ei tarkoita, että kaikki nämä tuhannet käyttäisivät yrityksen tuotteita tai palveluita. Tärkeämpää on se, miten nämä tuhannet ihmiset saadaan levittämään sanaa yrityksestä ja suosittelemaan sitä ystävilleen ja muille ihmisille. Sen sijaan, että keskittyy keräämään tykkäyksiä, kannattaa miettiä, miten nämä tykkääjät voivat auttaa välikädellisesti yrityksen markkinoinnissa.

Liian monta sometiliä voi myös muodostua ongelmaksi. Niiden päivittäminen on työlästä ja jatkuvaa puuhaa. Voi olla, että yrityksellä on monta some kanavaa, mutta vain muutama tykkääjä. Kukaan ei halua seurata sivua, mikä ei päivity tasaisin väliajoin ja sisällä ajankohtaista tietoa. Jopa suuret yritykset kokevat monen sometilin pitämisen hankalaksi ja siksi onkin parempi pidättäytyä vain yhdessä tai korkeintaan kahdessa sometilissä.

Oman somesivun päivittämisessä ei kannata keskittyä vain ja ainoastaan oman brändin kohentamiseen. Eihän kukaan jaksa oikeassa elämässä kauaa puhuakaan ihmiselle, joka puhuu aina vain itsestään. Kannattaa ottaa selvää, mitkä asiat kiinnostavat omaa asiakaskuntaa ja yhdistää niitä omaan somemainontaan. Esimerkiksi Facebook sivu on huomattavasti suositumpi, kun sinne lisää asiasisältöä ja on valmis vastaamaan jokaiseen esitettyyn kysymykseen.

Sometilien hoitamista ei kannata jättää pelkästään yhden henkilön varaan, jolla on muutakin työtä tehtävänä. Somemainontaan voi luoda oman työryhmän, joka pystyy tiiminä helpommin hoitamaan mainontaa ja sitä tulee tällöin päivitettyä useammin. Se miten kommunikoinnin hoitaa on erittäin tärkeää, asialliset nopeat vastaukset antavat yrityksestä hyvän ja luotettavan kuvan.

Somemainontaa ei myöskään kannata aliarvioida ja tehdä hätiköiden tai keskittymättä. Se on erittäin tehokas markkinointipaikka oikein käytettynä. Sisältöä tulee päivittää ja markkinointiin tulee olla olemassa tarkka suunnitelma, joka pitää huolen siitä, että myös tavalliset juhlapyhät kuten joulu ja juhannus huomioidaan yrityksen sometilillä ja tarjouksissa.