ETUSIVU » Group » Millaiset ovat hyvät verkkosivut? – osa 1
  • Millaiset ovat hyvät verkkosivut? – osa 1

    Web-suunnittelu voi olla ylivoimainen prosessi, joten puhuimme muutaman web-suunnittelijan kanssa, jotka kertoivat meille, mitä tarvitset sivustollesi, ja mitä kannattaa jättää pois, kuten esimerkiksi hullut Flash-animaatiot. Ensimmäinen asia, joka on tehtävä, on turvata tarttuva URL. Varmista, että se on järkevä yrityksellesi, se ei ole vaikea kirjoittaa ja se on saatavana myös sosiaalisilla alustoilla. Panabee voi auttaa sinua luomaan nimen, jos yrityksesi nimi on jo viety, ja Name Vine on erinomainen työkalu nähdäksesi, mitä on käytettävissä.

    Kun olet määrittänyt verkkotunnuksesi, on aika rakentaa sivusto ja tehdä suuria päätöksiä. Tässä on 10 seikkaa johon kannattaa panostaa, sillä ne varmistavat, että asiakkaillasi on myönteinen kokemus sivustostasi, parantavat yrityksen digitaalista jalanjälkeä ja vahvistavat brändiäsi.

    Looginen etenemissuunnitelma

    Toki verkkosivuston pitäisi olla esteettisesti miellyttävä, mutta on tärkeämpää, että se on hyödyllinen. Ennen mitään muuta, sinun on kartoitettava, miten haluat sivuston toimivan. Tämä on tärkeää sekä käyttökokemukselle että SEO: lle, koska Google ottaa huomioon sivuston sisällön ja rakenteen, kun se sijoittaa sen hakuun. Joten kartoita ja mallinna sivuston ulkoasu, jota ammattilaiset kutsuvat wireframingiksi ja anna muutaman ystävän kokeilla sitä, varmistaaksesi että se on järkevä ja toimiva.

    Keskeiset yritystiedot

    Suurin epäonnistumisen aihe on se, että ihmiset yrittävät rakentaa sellaisen sivuston jonka he haluavat, eivätkä välttämättä sellaista jonka tarvitsisivat. Kuten esimerkiksi ravintolat, he kaikki haluavat musiikkia ja tämän suuren ‘meistä’ sivuston, mutta usein unohtavat perusasiat kuten menun, yhteistiedot ja ajo-ohjeet, kertovat websuunnittelijat. Pidä teksti mahdollisimman vähäisenä sen sijaan että kirjoitat pitkän historian. Meillä on kaikilla lyhyt keskittymiskyky ja rajallinen mielenkiinto nippelitietoon. Älä aliarvioi lyhyttä tekstiä, yksikin lause voi olla todella voimakas itsessään.

    Yrityksestäsi riippuen sivustollasi on oltava muutamia perustietoja. Tiedämme, että ravintolat tarvitsevat ruokalistan ja sijainnin, ihanteellisesti reittiohjeiden tai kartan kera, mutta kaikilla aloilla on omat tarvittavat tiedot. Jos sinulla on nettikauppa, tarvitset hyviä tuotekuvia. Jos työskentelet palvelualalla ja yrityksesi luottaa voimakkaasti asiakaspalveluun ja suosituksiin, pistä sivuillesi muutama hyvä palaute. Esimerkiksi hääsuunnittelijalla voi verkkosivuillaan olla yhden morsiamen kirjoittama kokemus. Websuunnittelijan tulisi sisällyttää sivuilleen kuvia tai linkkejä edellisiin töihinsä. Räätälöi siis sivustosi niin, että se tarjoaa tietoja, joita käyttäjät todennäköisesti etsivät.

    Yhteystiedot

    Emme voi korostaa tätä tarpeeksi, tärkein tieto sivuillasi on yrityksesi yhteystiedot! Tästä syystä niillä on yleensä oma osionsa. Kuinka monta kertaa vierailet verkkosivuilla ja ajattelette, kuinka vaikeaa on ottaa yhteyttä tähän yritykseen?. Sivuillasi on oltava puhelinnumero, sähköpostiosoite, osoite ja mielellään myös yhteydenottolomake helposti saatavilla ja näkyvissä. Ei ole mitään turhauttavampaa kuin olla kykenemätön ottamaan yhteyttä yritykseen jota tarvitset.

    Kun laitat sähköpostiosoitteen tai puhelinnumeron sivustolle, älä laita näitä tietoja osana kuvaa – numeroa tai osoitetta on voitava napsauttaa tai kopioida suoraan sivustolta. Useimmissa älypuhelimissa näinä päivinä on mahdollisuus soittaa verkossa klikkaamalla soita, jotta prosessi olisi mahdollisimman helppoa käyttäjille.

    Etkö halua, että puhelin soi jatkuvasti? Käytä vain sähköpostiosoitetta, mutta muista vastata sähköpostiviesteihin ajoissa. Muista myös luoda sähköpostiosoite, joka vastaa verkkosivujesi osoitetta! Gmailin käyttäminen – tai pahempaa, AOL: n sähköpostiosoite, ei ole ammattimainen, ja juuri sitä yrität olla. Jos pidät Gmailin käyttöliittymästä, voit käyttää Google Appsiä luodaksesi räätälöidyn sähköpostiosoitteen Gmailin kautta, se on ilmaista kymmeneen sähköpostiosoitteeseen saakka.

    Selkeä Navigointi

    Verkkosivusto on hyödytön ilman selkeää navigointia. Varmista, että käytät helposti ymmärrettäviä ja loogisia nimiä sivustosi eri välilehdille – yhteystiedot, meistä, usein kysytyt kysymykset jne. Jos yrität olla nokkela tai salamyhkäinen tulee asiakkaasi vain turhautumaan.

    Kun suunnittelet navigointistrategiaasi, sinun kannattaa harkita kehotusta toimintaan. Mitä haluat että ihmiset tekevät sivustollasi? Tehdä tilauksen? Pyytää tarjouspyyntöä sähköpostilla? Liittyä jäseneksi? Tulla kauppaasi? Soittaa asiakaspalvelun edustajalle? Tee tavoitteesi selväksi ja ilmeiseksi. Aseta itsesi verkkosivujesi kävijöiden asemaan. Mitä he yrittävät tehdä? Ajattele potentiaalisten asiakkaiden tavoitteita. Lisää sivustoon toimintakohtia, jotta asiakas voi helposti tehdä, mitä tahdot niiden tekevän.