ETUSIVU » Group » Millaiset ovat hyvät verkkosivut? – osa 2
  • Millaiset ovat hyvät verkkosivut? – osa 2

    Kyllä, olemme kuulleet että yritykselle olisi hyvä olla verkkosivut ja tiedämme että niistä on paljon hyötyä esimerkiksi kun asiakkaat etsivät tuotteita ja palveluita netistä ennen ostopäätöstä sekä näitä tarjoavaa liikettä ja sen yhteystietoja sekä aukioloaikoja. Mutta millaiset ovat sitten hyvä verkkosivut? Edellisessä osassa kävimme läpi loogisen etenemissuunnitelman, keskeisten yritystietojen, yhteystietojen sekä selkeän navigoinnin tärkeydestä. Tässä osassa kerromme lisää web suunnittelijoiden vinkkejä tärkeistä elementeistä joita ei kannata unohtaa verkkosivuja luodessa.

    Turvallisuus

    Jos myyt verkossa jotain, sinun on panostettava turvaamalla sivustosi SSL-sertifikaatin avulla. SSL salaa sinun ja asiakkaittesi väliset viestit ja tiedot, kuten luottokortin numeron, sosiaaliturvatunnuksen jne, mikä hellittää asiakkaiden pelkoa tällaisten tietojen antamisesta, koska verkossa on niin paljon henkilöllisyyden varastamista. VeriSign, TrustE, Entrust ja GeoTrust ovat hyviä vaihtoehtoja joihin kannattaa tutustua.

    Sosiaalisen median integraatio

    Twitter. Facebook. Tumblr. YouTube. Pinterest. Google+. LinkedIn. Instagram. Foursquare. On olemassa paljon sosiaalisia alustoja, ja sinun tulisi edistää läsnäoloasi niissä omilla verkkosivuillasi, koska sosiaalinen media on tärkeä osa yrityksen markkinointia. Näiden alustojen integrointi verkkosivustoosi auttaa lisäämään hakukoneoptimointia, parantaa yrityksesi jalanjälkeä sosiaalisessa verkossa ja rakentaa seuraajiasi useisiin sosiaalisiin alustoihin. Onko todella tärkeää säilyttää läsnäolo niin monilla sosiaalisilla alustoilla? Kyllä – niin kauan kuin ylläpidät sisältöäsi, pidät brändisi huipussa ja kuluttajat sitoutuneina. Sosiaalinen media ei ole menossa minnekkään, ja on investoinnin arvoinen pitkässä tähtäimessä.

    Mobiiliversio

    Älypuhelimet ja tabletit liikuttavat yhä enemmän verkkoliikennettä, ja numerot kasvavat vain, kun mobiililaitteista tulee halvempia ja yleisempiä. 70% tehtävän päättymisestä tapahtuu yhden tunnin kuluessa mobiilisivustoilla, mikä tarkoittaa, että ihmiset ovat usein selaamassa internetiä tarkoituksella – he haluavat tehdä jotain, ostaa jotain tai mennä jonnekin. Jos joku etsii tiettyä ravintolaa älypuhelimellaan, hän todennäköisesti syö kyseisessä ravintolassa tunnin sisällä. Joten sivustosi on oltava luettavissa mobiililaitteilla.

    Vielä kaksi vuotta sitten web-suunnitteleminen tarkoitti tietokoneen näytölle suunnittelua, nyt se tarkoittaa suunnittelua kannettaviin tietokoneisiin, tabletteihin ja älypuhelimiin, joilla kaikilla on eri näytön koot. Joten, miten voit tehdä sen? Reagoivalla suunnittelulla.  Reagoivan sivuston suunnittelu mahdollistaa liukuvan leveyden käytön niin, että sivustosi ulkoasu sopeutuu näyttöön, jossa sitä selataan. Voit syöttää HTML-koodin niin, että sivupalkkiisi, eli 20% ruudun leveydestä, ja jäljelle jäävä 80% varataan sivustosi keholle. Asettelut ovat säädettävissä ja kuvat skaalattavissa, paremman web-kokemuksen saamiseksi kaikissa laitteissa. Haluatko vain keskittyä kehittämään mobiilisivustoa? Voit luoda mobiiliversion verkkosivustollesi Mobify työkalulla, mutta muita vastaavia työkaluja löytyy myös.

    Usein kysytyt kysymykset

    Ihmisillä on paljon kysymyksiä. Kun kuulet asiakkaiden huolenaiheita ja saat palautetta sähköpostitse, kerää usein kysytyt kysymykset luetteloon ja anna selkeitä, ytimekkäitä vastauksia. Kysymykset usein kiertävät materiaalien ja ainesosien, kuljetustietojen, yrityksen historian, tuotteiden koon sekä peruutus- ja palautuskäytäntöjen ympärille.

    Hyvä ylläpito

    Tässä ei kannata säästellä. Tarvitset sivustosi olevan valtavirran tarjoajalla, ja  ympärivuorokautinen tekninen apu maksaa parisenkymmentä euroa kuukaudessa, joka on pieni hinta suurelle avulle. Jos sinulla ei ole hyvää palvelinta, se voi tulla sinulle kalliiksi. Hidas sivusto on turhauttava ja voi karkottaa asiakkaasi. Huono ylläpito voi myös vaikuttaa sijoitukseen hakukoneissa, sillä monet hakukoneiden algoritmit havaitsevat verkkosivujen latausnopeuden.

    Ominaisuuksia, joita et tarvitse

    Viimeiseksi haluamme mainita muutamia ominaisuuksia, jotka kannattaa suosiolla jättää pois verkkosivuja suunnitellessa. Älä aliarvioi yksinkertaisuuden voimaa. Voit vapaasti luopua näistä asioista sivustossasi: Musiikki, Flash -animaatiot tai videot, kaikki mikä on autoplayllä, olipa kyseessä musiikki tai video. Ei ole mitään sen ärsyttävämpää kuin mennä verkkosivuille ja heti niiden avauduttua kaiuttimista tulvii musiikkia täysillä koska äänenvoimakkuus on jäänyt korkealle siitä kun viimeksi kuuntelit musiikkia ruokaa laittaessasi, tai kun verkkosivuilla, joilla käyt jatkuvasti, joudut joka ikinen kerta klikkaamaan sen saman, sata kertaa nähdyn videon pois päältä, ennen kuin pääset tekemään sen, mitä todella tulit sivuille tekemään. Et myöskään tarvitse mitään ylimääräistä tietoa tai mediaa, se vain hidastaa sivun latausaikaa.