ETUSIVU » Group » Mitä kumppanuusmarkkinointi on?
  • Mitä kumppanuusmarkkinointi on?

    Kumppanuusmarkkinointi eli affiliaattimarkkinointi on markkinointimuoto, jossa suosittelet tietyn valmistajan tai yrityksen tuotteita ja palveluita potentiaalisille asiakkaille. Tässä markkinointitavassa maksetaan vain toteutuneista tavoitteista, joten ilman onnistuneita asiakaskontakteja tuottosi on nolla.

    Kuva: Brooke Cagle

    Markkinoinnin tavoitteet riippuvat mainostajan asettamista ohjelmista. Joskus tavoitteena voi olla esimerkiksi saada uusia käyttäjiä rekisteröitymään mainostajan palveluun tai ostamaan mainostajan kaupasta jokin tuote. Tavoitteena voi olla myös uutiskirjeen tilaaminen. Kumppanuusmarkkinoinnin tuotot ovat provisiopohjaisia, eli saat tietyn prosentin toteutuneista myynneistä tai tietyn summan per rekisteröitynyt asiakas.

     

    Mitä osapuolia kumppanuusmarkkinoinnissa on?

    Yksinkertaisimmillaan kumppanuusmarkkinoinnissa kohtaavat mainostaja ja julkaisija. Julkaisija olet sinä, eli blogin tai verkkosivuston ylläpitäjä. Voit itse ottaa yhteyttä mainostajaan mikäli sen nettisivuilla esitellään affiliate-ohjelmaa. Mainostaja saatta myös ottaa yhteyttä suoraan sinuun, mikäli sinulla on jo paljon lukijoita keräävä nettisivu. Useimmiten sinun tulee kuitenkin hakea lupaa kumppanuusmarkkinointiin mainostajalta, joka tarkastaa hakemuksesi ja sitten joko hyväksyy tai hylkää sen. Hyväksymisen jälkeen pääset käsiksi mainostajan mainosmateriaaleihin, joita voit käyttää nettisivulla tai blogissasi. Saat lisäksi omat, yksilöidyt linkit, joiden kautta mainostaja tunnistaa asiakkaan päätyneen kohdesivulle juuri sinun kauttasi. Usein mainostajan ja julkaisijan välillä on affiliate-verkko tai verkosto, joka tekee kanssakäymisestä eri osapuolien välillä helpompaa. Samasta verkosta voit löytää useampia mainostajia, joista voit valita itsellesi parhaiten sopivan. Verkosto laskuttaa mainostajaa ja sinä laskutat verkostoa.

    Millaisia taitoja affiliate-markkinoija tarvitsee?

    Kumppanuusmarkkinoinnissa pääset hyödyntämään monenlaisia taitoja. Ensinnäkin sinun tulee pystyä rakentamaan suosittu nettisivu, jolla on paljon kävijöitä. Tämä onnistuu parhaiten tuottamalla laadukasta sisältöä ja markkinoimalla sivua tehokkaasti. Seuraava askel on saada kävijäsi ostamaan mainostajan palveluita. Lisäksi tarvitset hyviä analysointikykyjä ja ymmärrystä internetin toiminnan periaatteista – sekä rutkasti hakukoneoptimoinnin tajua. Myöskään ohjelmointikyvyt eivät ole pahasta, vaikka eivät olekaan välttämättömiä. Yksinkertaisimmillaan voit käyttää kumppanuusmarkkinointiin vaikkapa blogilinkkejä. Affiliaattimarkkinoinnissa tekniset tiedot ja taidot yhdistyvät markkinointikykyyn ja ihmistuntemukseen, sekä visuaaliseen taitoon. Tuotteliaisuus ja oma-aloitteisuus ovat avainsanojasi silloin kun haluat onnistua tällä suositulla mutta aikaa vievällä markkinoinnin alalla.

    Mikäli jokin yllä mainituista taidoista kuulostaa vieraalta, voi markkinoinnin osa-alueita myös ulkoistaa. Omat nettisivut voi teettää ammattilaisella tai valokuvat hankkia netin kuvapalveluista. Onnistumisesi kannalta tärkeää onkin osata ratkaista ongelmia – sekä sinun, että asiakkaan näkökulmasta.

    Mitä sitten markkinoisin?

    Mainostusmahdollisuutesi ovat loputtomat. Voit markkinoida lähes mitä tahansa tuotteita tai palveluita, joita netin kautta voi ostaa. Lomamatkat, lennot, videopelit, ylellisyys- ja terveystuotteet sekä urheiluvälineet ja tietotekniikka ovat vain suppea esimerkki mahdollisuuksistasi. Valitse sellainen palvelu tai tuote, josta itsekin pidät ja josta tiedät jotakin jo etukäteen. Katsasta vaikkapa lempinettikauppasi sivut – Onko heillä oma kumppanuusmarkkinointiohjelma?

    Onnistumisen eväät

    Ennen kun lähestyt affiliate-verkostoa tai mainostajaa ensimmäistä kertaa, on hyvä tarkastaa seuraavat seikat. Onko nettisivuillasi tarpeeksi sisältöä, ja onko se olennaista valitsemasi tuotteen kannalta? Ei tietenkään ole mitään järkeä markkinoida golfmailoja uimiseen keskittyävällä nettisivulla. Tarkista siis, että sisältösi on laadukasta ja relevanttia mainostajan näkökulmasta. Entä onko se helposti luettavaa ja vetoavaa? Huolehdi myös nettisivujesi visuaalinen ilme kuntoon. Blogisi tai sivusi antaa kasvot myös mainostajalle. Mikäli haluat vaikkapa markkinoida vaatteita tai koruja, tulisi sivujesi olla tuotteiden tyyliin ja imagoon sopivat. Älä koskaan lähesty verkostoa tai mainostajaa pelkällä tyhjällä nettisivulla tai blogilla, vaikka olisitkin innoissasi uudesta projektistasi etkä malttaisi odottaa. Tyhjän, sisällöttömän sivun listaaminen on varma tapa tulla torjutuksi, sillä mainostaja ei voi saada mitään käsitystä siitä millaiseksi sivusi tulee muodostumaan.

    Onnistumisen eväät

    Muista myös tarkistaa mainostajan kampanjan ehdot. Esimerkiksi kasinoalalla mainostamiseen liittyy tiukkoja sääntöjä, jotka riippuvat myös niistä markkinoista, joille mielit markkinointiasi kohdentaa. Yhteistyökumppanillesi ja sinulle on tärkeää toimia alan sääntöjen ja lakien mukaan, jotta koko bisnes ei vaarantuisi.