ETUSIVU » Group » Mitä on SEM ja miten se toimii
  • Mitä on SEM ja miten se toimii

    SEM on lyhenne englanninkielen sanoista Haku Engine Marketing. Suomeksi puhutaan hakusanamainonnasta tai hakukonemainonnasta. Se tarkoittaa toimintaa, jossa verkkosivua mainostetaan Googlessa ja muissa mahdollisissa hakukoneissa. Se on mainontaa, joka on tarkoitettu tietylle yleisölle, tuotteen mukaan. Mainokset ilmestyvät, kun joku hakee tietoa mainostetusta tuotteesta tai palvelusta.

    Suomessa usein ajatellaan SEM:n olevan pelkkää maksullista mainontaa. Mutta itse asiassa se on paljon laajempi käsite. Siinä missä SEO (Haku Engine Optimization) perustuu maksuttomaan hakukoneoptimointiin ja SEA (Searh Engine Advertising) maksulliseen hakukonemainontaan, SEM yhdistää nämä molemmat. Se ei siis ole pelkästään maksullista toimintaa, vaan se käsittää myös ilmaisen hakukonenäkyvyyden.

    Miten SEM sitten käytännössä toimii? Olet varmaan huomannut, kun googlen avulla etsit jotain tiettyä asiaa tai tuotetta, ensimmäiset hakutulokset vievät aina jonkun tietyn yrityksen tai tuotetta myyvän kaupan sivuille. Niiden vieressä näkyy pieni merkintä ”mainos”. Kun yritys markkinoi tuotteitaan näin esimerkiksi Googlen avulla, sen verkkosivut näkyvät hakutuloksissa ensimmäisenä.

    Hakusanamainonnan edut

    Hakusanamainonnassa hyvä puoli on se, että yritys ei maksa itse mainonnasta, vaan maksu perustuu verkkosivujen vierailujen määrään. Eli joka kerta, kun joku klikkaa itsensä yrityksen sivuilla Googlen tuloksissa näkyvän mainoksen kautta, siitä laskutetaan. Mutta itse näkyvyydestä ei tarvitse maksaa erikseen. Tämä tekee hakusanamainnonnasta kannattavaa ja edullista yritykselle. Maksutavan valitsemiseen on myös olemassa monia eri vaihtoehtoja, joista on helppo valita yritykselle parhaiten sopiva ratkaisu.

    Hakusanamainonta tarjoaa myös erittäin hyvän mahdollisuuden kohdentaa mainonta tietylle kohderyhmälle. Mainonnan kohdentaminen on erittäin helppoa. Valittavissa on lukuisia eri vaihtoehtoja, minkä perusteella mainos esiintyy tietylle kohderyhmälle. Mainontaa voi kohdistaa muun muassa kielen ja sijainnin mukaan. Täten mainos esiintyy juuri sille kohderyhmälle minkä yritys itse valitsee, juuri oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa. Hakusanamainonnan suunnittelu on tarkkaa työtä. Avainsanat ovat mainoksen esiintymisen ja näkyvyyden kannalta sen tärkein osa. Avainsanat ovat niitä sanoja, joita ihmiset käyttävät etsiessään tietoa mainostettavasta tuotteesta. Niiden pitää täsmätä yrityksen valitsemien avainsanojen kanssa, jotta mainos näkyy aina hakutuloksissa. Avainsanojen määrittämiseen kannattaa paneutua kunnolla.

    Myös tulosten seuraaminen on hakusanamainonnassa erittäin helppoa. Siitä on helppo nähdä suoraan ja tarkasti kuinka toimivaa mainonta on ollut. Mahdollisiin ongelmakohtiin ja kehittämiseen on helppo ryhtyä heti, jos tulokset eivät vastaa toivottuja tavoitteita. Esimerkiksi perinteiseen hakukoneoptimointiin verrattuna, hakusanamainonta tarjoaa hyviä tuloksia paljon nopeammin ja tehokkaammin. Ei kuitenkaan kannata olettaa, että hakusanamainonta on vain kerran tehtyä helppoa työtä. Parhaiten se toimii, kun sen tilannetta seuraa jatkuvasti, tekee tarvittavia muutoksia ja parannuksia sekä optimoi sitä ja etsii aktiivisesti toimivia ratkaisuja. Huonosti suunniteltuna ja tehtynä se voi tulla yritykselle kalliiksi ja olla täysin tehotonta. Mutta oikein tehtynä, sillä on erittäin hyvät mahdollisuudet lisätä huomattavasti yrityksen näkyvyyttä.

    Vaikka hakukoneet kuten Bing ja Yahoo tarjoavat myös hakukonemainontaa on suositeltavampaa käyttää Googlen omaa hakukonemainontaa. Riippuu tietenkin missä haluaa tuotettaan mainostaa, mutta yleisesti ottaen Google on maailman suosituin hakukone, jota käyttävät miljoonat ihmiset ympäri maailmaa. Poikkeusmaita on ja jos mainonta halutaan kohdistaa näihin maihin, kannattaa silloin perehtyä sen maan käytetyimpään hakukoneeseen ja onko mainostaminen siinä mahdollista. On arvioitu, että jopa 93 prosenttia kaikista ostopäätöksistä tehdään jonkun hakukoneen kautta tehtävillä hauilla. Googlen etusivu on ehdottomasti yksi maailman parhaista paikoista markkinoida lähes mitä tahansa tuotetta vaan. Google AdWordsin käyttö ei ole monimutkaista ja sen voi jokainen yritys tehdä itse. Nykyään on tarjolla myös monia yrityksiä, jotka voivat tehdä mainonnan puolestasi ammattitaidolla ja vuosien kokemuksella.